À l'extrême bord du monde
“Deze opdracht is de laatste schakel in een keten van mirakels.” (vervolg). We schrijven 1 september van het coronajaar 2020. De Munt maakt na maanden lockdown zijn herschikte najaarsprogrammering bekend. De eerste opera waarvoor er in de Grote Zaal terug publiek mag plaatsnemen? À l’extrême bord du monde, Harold Nobens kameropera over de laatste dagen van schrijver Stefan Zweig en zijn vrouw Lotte, net voor hun zelfmoord in Petrópolis, Brazilië. Waar de planning van een operahuis normaal voor jaren ver vastligt, krijgt dit stuk nu onverwacht de kans om in de Munt in wereldpremière te gaan. De komst van het pianokwartet hangt aan een zijden draadje, in slechts enkele weken moet een semiscenische regie uitgewerkt worden en het aantal repetitiedagen in de Munt zijn erg beperkt. Maar om het met Leonard Bernstein te zeggen: “To achieve great things, two things are needed: a plan, and not quite enough time.” De creatie op 4 oktober is zo’n succes dat Peter de Caluwe prompt bij de componist aanklopt voor een nieuwe symfonische creatie…