Journal Howard Moody
Howard Moody - Dagboek van de componist
Mijn werk is op dit moment helemaal gericht op de eerste workshop / repetitie van Solar, waar ik erg naar uitkijk. Op 29 juni gaat het kinderkoor ('The Sun') en het jongerenkoor ('The Apprentices') voor het eerst aan de slag met een deel van de muziek. Nadat ik begin mei Anna's libretto had ontvangen, heb ik me daarom meteen aan de koormuziek voor de eerste twee scènes gezet. Zo hebben we meteen voldoende materiaal voor deze eerste samenkomst met de cast (zonder de vier hoofdsolisten). Het is een kostbare gelegenheid om samen met de koorzangers bepaalde zaken uit te testen en om live hun stemmen te horen vooraleer ik de compositie van de hele opera voltooi.
De deadline van een nieuwe partituur zorgt bij elke componist voor grote druk. Er gaat ook best veel tijd over het schrijven van een opera: je moet je het verhaal en de personages helemaal eigen maken, er de muziek in je hoofd bij verbeelden en dat dan nog eens proberen neer te schrijven. Bij de repetities van een opera wordt er een partituur voor piano solo met stemmen van je verwacht, waarbij de piano ook iets van de energie en de kleur van de uiteindelijke orkestklank kan meegeven. Eenmaal in de repetitieruimte is er weinig tijd te verspillen aan het corrigeren van details en het beantwoorden van vragen. Elke partituur moet daarom nauwkeurig, duidelijk en zingbaar zijn. Jonge koorzangers leren meestal op het gehoor en instinctief, zodat het voor hen moeilijk is om dezelfde muziek op een later tijdstip nog eens, in licht gewijzigde vorm in te studeren. Kleine aanpassingen kunnen nodig zijn, maar ik moet kunnen geloven dat wat ik geschreven heb zal werken. 29 juni is een kans om iedereen te ontmoeten voordat ik me weer terugtrek in een solitair componistenleven. In oktober moet ik de definitieve partituur van Solar inleveren, een project dat ons via een mythe, personages en muziek de kans biedt om een uiterst urgente en belangrijke thematiek aan te kaarten.